Onderhoud klok

Net als de motor van een auto, heeft het uurwerk van een klok regelmatig een servicebeurt nodig. Dit hoeft niet elk jaar te gebeuren maar zeker wel om de 4 a 5 jaar. Dit  voorkomt grote slijtage en de daar aan gekoppelde hoge kosten.

Een klok bestaat uit bewegende onderdelen, gesmeerd met olie. Op den duur wordt de olie ouder, harder en kan zich gaan mengen met stof. De olie is dan geen smeermiddel meer maar een slijpmiddel. Hierdoor kan slijtage ontstaan wat op tijd moet worden voorkomen. 

Mijn werkwijze is als volgt:

U kunt de klok naar de werkplaats brengen of een afspraak maken om de klok bij u thuis op te laten halen.

Ik kijk welke werkzaamheden aan de klok noodzakelijk zijn en geef u een voorlopige prijsopgave.

Eenmaal in de werkplaats haal ik de klok uit de kast zodat ik het uurwerk beter kan bekijken. Komen er dan andere problemen aan het licht en wordt de prijsopgave hoger, dan krijgt u een nieuwe prijsopgave. 

Nadat u akkoord bent gegaan met de prijs, ga ik met uw klok aan de slag. Alles wordt uit elkaar gehaald en schoongemaakt.De tappen worden gepolijst, de bussen worden nagekeken en waar nodig vervangen. Vervolgens wordt alles weer gemonteerd en afgesteld. Daarna wordt uw klok in de werkplaats opgehangen en wordt minimaal een week gecontroleerd of hij blijft doorlopen en op tijd blijft lopen. Pas daarna kan de klok weer naar u terug om weer naar tevredenheid te lopen en – indien een slagwerk aanwezig is – te slaan. 

Op schoonmaakwerk krijgt u een half jaar garantie.